Airco vraagje (Probleem/lekkage?)

Forumindex Forums Techniek Airco, lpg en diesel-vragen Airco vraagje (Probleem/lekkage?)

19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)
  • Auteur
    Berichten
  • #17209932

    Nou,ik heb dus airco op m’n Vectra van 1998 zitten,maar bij aankoop was het dagen achter elkaar rond het vriespunt en deed hij het niet omdat de temperatuur boven 4 gr. moest zijn voordat hij aanslaat (beveiliging heb ik me laten vertellen),maar toen het wat warmer werdt en hij het dus wel moest doen deed hij niets.Ik heb toen die beste man vd garage gebeld waar ik de Vec gekocht heb en hem het euvel voorgelegd en hij heeft ‘m na laten kijken en deed ie het weer ff,ja maar liefst een week of 4 á 5.Dit keer ben ik (in overleg en op kosten vd garage houder) zelf naar dezelfde aircoboer gereden om ‘m wederom na te laten kijken.Het antwoord dat ik kreeg was dat het “systeem” leeg was (na zo’n 5 weken alweer dus ongeveer).Het “systeem” is weer afgevuld en gecontroleerd op lekkage (met speciale detectie vloeistof en een soort van zonnebril,maar valt er direct na het afvullen lekkage te zien of moet dat pas na een aantal dagen zichtbaar zijn??)).Echter kon de man geen lekkage vinden en heb ik de auto weer meegenomen,omdat de airco het na het vullen weer deed,tot afgelopen week…weer het zelfde euvel…de airco(pomp) slaat wel aan,maar in het midden van het dashboard hoor ik een blazend geluid,maar geen koude lucht,warschijnlijk weer al het gas vd airco er uit???Ik de beste man weer gebeld en bij navraag werdt hem door een andere airco specialist verteld dat het dan waarschijnlijk aan de condensor of pomp ligt en dat deze dan waarschijnlijk lekt en het dashboard (of iig een gedeelte ervan) uit de auto moet alvorens ze daar bij kunnen om te controleren,kan dit kloppen???Ik word vd week terug gebeld wanneer ik hiervoor terecht kan en wordt alles dus nagekeken,maar ben benieuwd of iemand me van hier antwoord kan geven op de vraag wat het kan zijn.

    #17484167

    ik ben van de week ook met de airco van de vec bezig geweest deed niks ook magneet koppeling kwam niet in .

    ben bij goede airco boer/zaak geweest zie topic onder vectra ,

    daar constateerde men systeem leeg nou gebeurd dat niet zo maar ,
    men is het systeem onder stikstof gaan afpersen je hoort dan heel goed sissen waar het lekt en is niet schadelijk voor je systeem .bij mij waren of zaten de twee slangen op de airc comprssor los lekte zitten rubber Oringen onder deze zijn vervangen syteem is op ??barr afgeperst en heeft zo dik een half uur onder druk gesteen zonder terrug te lopen .

    nadien afgevuld en enn beetje fluor er bij gedaan voor latere optiesche controlle inderdaad met die gele bril.

    systeem werkt perfect en is weer lek vrij mag met een week of wat even lang komen voor die optische controlle ..

    was voor dit hele gebeuren na wat onderhandelen 90 e kwijt inkl btw en 3 maanden garrantie op de vulling /lekkage met een factuur.

    dus ik zou is voor te gaan slopen is onder stikstof laten zetten en verdomd goed horen en kijken zeker bij die slang aansluiting op de compressor net onder je stuurbekrachtings pomp

    hulde voor gar Klomp Hoofddorp

    bert vectra b1

    #17484168

    Ik heb het doorgegeven en ze willen kijken wat ze kunnen vinden zodra het systeem gevuld is met stikstof.

    #17484169

    heel veel succes ik hoop dat ze wat vinden een airco is leuk als hij het doet he !!!

    groet bert

    #17484170

    Ja,als je airco hebt dan moet ie het gewoon doen,maar goed…hij zal helemaal nagekeken worden en wat stuk is moet worden vervangen zodat hij het weer doet en deze keer blijft doen,wordt vervolgd (woensdag tegen de middag breng ik ‘m weg en denk dat ik ‘m donderdag weer op kan halen)

    #17484171

    normaal gesproken ( bij een niet werkende airco):
    systeem afzuigen ( voor de zekerheid dat er geen koudemiddel meer inzit)
    vervolgens systeem op druk zetten met stikstof (max 15 bar)
    controle dat systeem druk vast houd ( let op: hoe langer hoe beter te controleren)

    druk blijft gelijk:
    afvullen met olie, r134a en evt fluor ( voor latere controle lekkage)
    na +/- 3 weken controle fluor met uv licht.

    druk valt snel weg:
    bij grote lekkage zoeken (dmv luisteren)
    lekkage verhelpen
    afvullen met olie, r134a en evt fluor ( voor latere controle lekkage)
    na +/- 3 weken controle fluor met uv licht.

    druk zakt langzaam/weinig:
    bij niet vindbare of kleine lekkage afvullen met olie, r134a en (extra) fluor
    na +/- 3 weken controle fluor met uv licht (en evt. vaker)

    suc6, maar hoe dan ook, jou airco is iig lek.

    #17484172

    Bedankt voor je reactie.
    Ben gisteren gebeld dat ze het systeem hebben gevuld met stikstof en op druk hebben gezet,maar ze konden nagenoeg geen lekkage vinden zo op het 1e gezicht.
    Wel hebben ze met die gele bril heel minimaal wat gevonden bij (geloof ik) de aansluiting op de koeler(?)
    maar dit kon ook komen dat er misschien wat detectie vloeistof is gelekt bij het vullen omdat de aansluitingen hier bijna pal boven zitten zeiden ze me.
    Er worden voor zo ver ik weet 2 O-ringen vervangen,omdat hier dus minimale detectie vloeistof te zien was.
    Daarna wordt ie weer afgevuld met koelmiddel en dan moet ik het weer even in de gaten houden en waarschijnlijk na een week of wat even terug om het te laten checken met die gele bril,maar ze wisten nagenoeg zeker dat door het vervangen van die O-ringen het probleem verholpen moet zijn,maar dat merk ik gauw genoeg als de airco het blijft doen of niet,zo niet kon ik zonder probleem terug komen en wordt er wederom naar gekeken,maar dan uitgebreider,maar nu gaan ze er dus van uit dat dit het “euvel” is.

    #17484173

    vind alleen vreemd dat als het een kleine lek is dat ie na 5 weken al leeg is en dat ze vrijwel niets kunnen zien.
    Is de verdamper ook gecontrolleerd?

    #17484174

    Ik haal de auto vanmiddag op en hoor dan exact wat ze gedaan hebben en zal dit dan laten weten.

    #17484175

    origineel gepost door Van het Ende Customs
    normaal gesproken ( bij een niet werkende airco):
    systeem afzuigen ( voor de zekerheid dat er geen koudemiddel meer inzit)
    vervolgens systeem op druk zetten met stikstof (max 15 bar)
    controle dat systeem druk vast houd ( let op: hoe langer hoe beter te controleren)

    druk blijft gelijk:
    afvullen met olie, r134a en evt fluor ( voor latere controle lekkage)
    na +/- 3 weken controle fluor met uv licht.

    druk valt snel weg:
    bij grote lekkage zoeken (dmv luisteren)
    lekkage verhelpen
    afvullen met olie, r134a en evt fluor ( voor latere controle lekkage)
    na +/- 3 weken controle fluor met uv licht.

    druk zakt langzaam/weinig:
    bij niet vindbare of kleine lekkage afvullen met olie, r134a en (extra) fluor
    na +/- 3 weken controle fluor met uv licht (en evt. vaker)

    suc6, maar hoe dan ook, jou airco is iig lek.

    Sinds wanneer is 15 bar stikstofdruk toegestaan volgens voorschriften is max 10 bar toegestaan op de verdamper en geen 15 bar
    zou maar oppassen met die hoge druk

    gr
    martin

    #17484176

    10 bar zou idd ook kunnen.
    15 bar gaat nog wel goed, maar 10 zou ook wel kunnen

    #17484177

    bij 30 a 35 graden buiten tempratuur kan de druk veel hoger worden hoor dan 10 tot 15 bar in de condensor. ik heb al drukken meegemaakt van 25 bar bij 134a

    #17484178

    origineel gepost door navreen76
    bij 30 a 35 graden buiten tempratuur kan de druk veel hoger worden hoor dan 10 tot 15 bar in de condensor. ik heb al drukken meegemaakt van 25 bar bij 134a

    Ja maar dat is waarschijniljk hoge druk zijde.
    Ik heb t over afpersen van hele systeem, dus ook lage druk.
    hopen dat de drukken niet veel verder aan dan 25, anders grote kans op ‘explosie’

    #17484179

    in theorie moet het hele systeem de hoogste druk aan kunnen. want bij uitschakeling verlopen de drukken heel vreemd. Dus aan de hete zijde 25 bar, dan moet ook de koude kant deze druk aankunnen. ondanks dat deze er nooit staat.

    maar ik geef toe. 15 bar is net zo effectief voor af te persen dan 25 bar. gewoon laten staan het systeem voor 30 minuutjes. en dan kijken of je wat kwijt ben.

    #17484180

    hoe langer hoe beter.
    je kunt dan beter zien als de druk daalt.

    #17484181

    Nou.ben ik weer…
    De vorige keer zijn er 2 o-ringetjes vervangen ,omdat hij hier iets scheen te lekken (minimaal,maar toch).
    4-6 is de airco weer bijgevuld en eind juni ben ik terug geweest om het systeem op lekken te laten controleren (met die gele bril en uv lamp) ze konden toen echter geen lekkages meer vinden maar nu ben ik weer terug bij af,want de airco werkt niet meer.
    De pomp slaat wel aan als ik de airco knop indruk,maar ik hoor een soort van sissend/blazend geluid uit het midden van het dashboard komen (vanuit de middelste ventilatie roosters) en de airco koelt niet.
    Hij staat nu weer bij de garage en hun gaan weer kijken wat dit kan zijn,maar kan iemand me van hier misschien zeggen wat het kan zijn??Ik weet het zelf ook niet meer,hij is nu al voor de 3e keer daar….

    #17484182

    Nou,ze zijn achter het euvel…het is een kapotte/lekke pomp.
    Hij kan aan een gebruikte/gereviseerde pomp komen met garantie,maar weet niet zeker of deze pomp past,zo niet dan komt er een andere/nieuwe op die wel past.Ben iig blij dat ze het euvel hebben gevonden,dan heeft ie daar dus gelekt,maar een beetje onzorgvuldig dat dit bij eerdere inspectie niet op gevallen is,maar het kan ook maar zo zijn dat de pomp nadien is stuk geraakt,dat maakt dan weer niet uit,er komt een nieuwe op zodat ik weer airco heb.

    #17484183

    klote… maar goed fijn dat het lek gevonden is. en dat het later ook weer goed gaat werken.

    #17484184

    De pomp past…morgen wordt het systeem bijgevuld en dan werkt het weer eindelijk.

19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.