verschil x18xe1 en z18xe

Forumindex Forums Techniek 1,8 liter motoren verschil x18xe1 en z18xe

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 48)
  • Auteur
    Berichten
  • #17209382

    wat zijn de grote verschillen hier tussen? kan iemand mij dat vertellen? ivm onderdelen e.d.

    #17474905

    X18XE1:

    Gasklep met gaskabel

    Z18XE:

    Elektrische gasklep.

    verder weet ik het eigenlijk niet.

    Willem

    #17474906

    oke dankje!

    maar wim, als jij het verder niet weet…..wie moet het dan wel weten? hahahaha

    #17474907

    Vrijwel gelijk aan onderdelen

    motoren schelen niks

    #17474908

    Had ergens gelezen (ook een reactie van WimV6 dacht ik) dat de X-blokken een bigblock was en de Z-blokken smallblocks, of haal ik nu zaken door elkaar. En zo nee, hoe herken je een bigblock en een smallblock?

    Naar ik begreep zou de Z18XE uit de Z16 stammen. Hebben we het hier dan over een lange(re) slag 1800 dan de X18 die uit een X20 ontwikkeld zou zijn? Is het dan dat de X18 toerengewilliger is dan de Z18xe?

    Grtz,

    Aad

    #17474909

    de X18XE1 en Z18XE zijn smallblocks.

    Nog een verschil :
    een Z18XE heeft 2 lambdasondes 1 voor de katalysator en 1 na de katalysator (de 2e is om de katalysator te controleren).
    En de katalysator zit direct na het uitlaatspruitstuk.

    #17474910

    origineel gepost door jsgsi
    de X18XE1 en Z18XE zijn smallblocks.

    Nog een verschil :
    een Z18XE heeft 2 lambdasondes 1 voor de katalysator en 1 na de katalysator (de 2e is om de katalysator te controleren).
    En de katalysator zit direct na het uitlaatspruitstuk.

    Allebei smallblocks … OK :)

    Sjips … dat wordt dus problemen als je zomaar de kat er tussenuit sloopt, ben ik bang …..

    Grtz,

    Aad ~ Doix

    #17474911

    verschil bigblock en small block is goed te hrekennen hoor.

    Bigblock heeft geen kunstof kap over de motor, de smallblock wel.

    Bigblock 1.8 16V (X18XE), 2.0 16V (X20XEV) en 2.2 16V (X22XE Y22XE Z22XE) motoren:

    smallblock 1.6 16V (X16XEL-II Z16XE), 1.8 16V (X18XE1 Z18XE) motoren:

    Willem

    #17474912

    hoeveel kw/pk levert een z 1.8xe dan

    heb onlangs een vectra station gekocht met zo,n tor er in;)

    #17474913

    125pk

    Willem

    #17474914

    Of 122 toch? Althans bij de mijne staat 90kW / 122pk opgegeven.

    Grtz,

    Aad ~ Doix

    #17474915

    origineel gepost door Doix
    Of 122 toch? Althans bij de mijne staat 90kW / 122pk opgegeven.

    Grtz,

    Aad ~ Doix

    122 1125 maakt het hem ook niet meer
    opzich is dat mooi zat
    m,n vrouwtje rijd er in
    was meer nieuwschierigheid

    tis toch geen race wagen
    daar heb ik wel wat anders voor:P
    thanks voor de snelle reply:thumbup

    #17474916

    welke olie wordt er voorgeschreven voor de
    z1.8xe??

    #17474917

    Ik gebruik ook in deze motoren VOL synthetische 5w40 olie.

    Willem

    #17474918

    ok thanks
    zal hem ff n beurtje geven
    incl de juiste olie:thumbup

    #17474919

    z18xe heeft idd 125 pk-tjes. met een chippie van M-tech erin zit je op 140 pk

    #17474920

    werkt dat bij die motor wel goed ja een chip zelfs als hij geen turbo heeft?

    Wat voor eigenschappen krijg je dan?

    hoeveel pk meer
    hoeveel nm meer
    verbruikt die dan ook minder of juist meer?

    ik zie die chip op de mtech site overigens niet staan

    #17474921

    Ik ook niet … waar kan ik er wel meer over vinden?
    Die 140pk, ik zie wel een vergelijkbare vermogenstoename geclaimd door EDS fahrzeugtechnik.

    Er wordt daar dus + 15pk en +20nm opgegeven en bij gelijk gebruik een iets minder brandstofverbruik.

    Een vraag mijnerzijds: soms worden de vermogenstoenames geclaimd bij gebruik van RON95 brandstof. Is dat ook zo bij die M-tech chip of wordt daar ook RON98 voorgeschreven?

    [EDIT]
    Gevonden, althans bij de Corsa C:

    http://www.mathijssentechnics.nl/indexx.php?View=page&part_id=141151&hid=653&lhid=&lvid=&mid=97

    Betekent dit dat deze chip of software 1 op 1 overgenomen kan worden voor bijvoorbeeld dezelfde motor in een Vectra C?
    [/EDIT]

    Greetz,

    Aad ~ Doix

    #17474922

    ik had m-tech even een mailtje gestuurd maar daar hebben ze geen chip voor een z1.8xe motor en komt hij er ook niet.

    Hoe zit dat eigenlijk met dat 1.8 blok wat in de astra h is geleverd met 140pk, wat is er anders aan dat blok ten opzichte van de z1.8xe

    #17474923

    dat is volgens mij een Twinport motor

    dat is weer met nokkenas timing verstelling en dat soort meuk.

    deze motoren hebben zoals begrepen van een monteur van de dealer, ook geen hydraulische stoters meer.

    Willem

    #17474924

    origineel gepost door Spacejam
    ik had m-tech even een mailtje gestuurd maar daar hebben ze geen chip voor een z1.8xe motor en komt hij er ook niet.

    Hoe zit dat eigenlijk met dat 1.8 blok wat in de astra h is geleverd met 140pk, wat is er anders aan dat blok ten opzichte van de z1.8xe

    En dit dan?

    http://www.mathijssentechnics.nl/indexx.php?View=page&part_id=141151&hid=653&lhid=&lvid=&mid=97

    Of is dit toch een ander blok?

    Grtz,

    Aad

    #17474925

    tjah lijkt erop dat dat inderdaad de z1.8xe is

    maar ik heb er geen 395 euro voor over;)

    #17474926

    origineel gepost door Doix

    origineel gepost door Spacejam
    ik had m-tech even een mailtje gestuurd maar daar hebben ze geen chip voor een z1.8xe motor en komt hij er ook niet.

    Hoe zit dat eigenlijk met dat 1.8 blok wat in de astra h is geleverd met 140pk, wat is er anders aan dat blok ten opzichte van de z1.8xe

    En dit dan?

    http://www.mathijssentechnics.nl/indexx.php?View=page&part_id=141151&hid=653&lhid=&lvid=&mid=97

    Of is dit toch een ander blok?

    Grtz,

    Aad

    ik heb me gsi bij mtech laten chippen en heb nu dus idd 140 pk. dus snap niet zo goed waarom zij dan zeggen dat er geen chip is voor de z18xe :hmmz

    #17474927

    is die 15pk verschil ook echt merkbaar?

    #17474928

    zo even een oud topic naar boven halen… Had deze laatst gevonden omdat het hier aan de orde was..

    MAAR: er is (hier nog nergens vermeld) nog een groot verschil tussen deze twee:

    De (driedraads) krukas sensor zit bij de X18XE1 op de krukaspully.. De Z18XE heeft echter een getande schijf in het blok op de krukas zitten en heeft zijn (tweedraads) krukassensor onder het oliefilterhuis in het blok zitten..

    De Z18XE1 heeft wel dezelfde getande krukaspully en het bevestigingspunt zit er ook, maar de krukassensor zit dus voor in het onderblok. Nu weet ik dat 2-draads en 3-draads sensoren een ander meetprincipe hebben en dus ook ander motormanagement.. Maar is er iemand die een Z18XE vervangen heeft door een X18XE1 en alles heeft overgbouwd? Kijk de gasklep en het uitlaatspruitstuk zijn het punt niet, maar krijg ik de tweedraads sensor aan de praat op de krukaspully van de X18XE1? In de X18XE1 zit namelijk geen gat in de motor onder het oliefilterhuis en ik betwijfel of de getande schijf op de krukas zit.

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 48)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.