X16NZ, C16NZ, SZ

Forumindex Forums Techniek Overige motor types X16NZ, C16NZ, SZ

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Auteur
    Berichten
  • #17206229

    wie kan me een vergelijking geven tussen de X16nz en C16nz.

    De C is een ouder type dan de X,
    is X dan ecotec? gezien m’n astra F2 geen (ecotec) deksel heeft maar wel een X zoals alle ecotec blokken.

    wat is NZ en SZ?
    NE= 8v
    XE=16v.

    NZ en SZ zijn mij onbekend.

    Wie het weet krijgt een koekje.
    :jerry

    #17363180

    Kun je allemaal uitzoeken aan de hand van de Opel motorcodes

    C16NZ betekend dan “euronorm Euro 1″,”16x100cc”,”compressie tussen 9:1 en 9,5:1″,”monopoint injectie”

    De X16NZ: “euronorm D3 / D4″,”16x100cc”,”compressie tussen 9:1 en 9,5:1″,”monopoint injectie”

    De SZ heeft dan weer een wat hogere compressie.

    NE is multipoint injectie (één injector per cilinder)
    NZ en SZ is singlepoint injectie (één injector voor je hele motor)
    XE eigenlijk zelfde als de NE, de motorcode zegt niets over het aantal kleppen per cilinder, het verschil in motorcode tussen beiden geeft alleen maar het verschil in compressie aan.

    Edit:
    En een SZR heeft dus, zoals de motorcode aangeeft, wat meer vermogen :)

    #17363181

    Bedankt!
    ‘de R van race’ hehe.

    Maar wanneer spreken we over een ouder blok en wanneer over Ecotec?

    #17363182

    Origineel gepost door tim_j
    Bedankt!
    ‘de R van race’ hehe.

    Maar wanneer spreken we over een ouder blok en wanneer over Ecotec?

    Pfff, weet het niet zeker maar volgens mij vanaf dat het met een X begint.

    #17363183

    C= geregelde katalysator us’83 eg’91 (uitlaatgasindentifiatie)
    16= 16x100cc=1600cc (cilinderinhoud)
    N= 9.0 – 9.5:1 (compressieverhouding)
    Z= centrale inspuiting (brandstofsysteem)

    X16NZ bestaat niet.

    X= us 93/94 euro 96 (uitlaatgasindentifiatie)
    16= 16x100cc=1600cc (cilinderinhoud)
    S= 9.5 – 10.0:1 (compressieverhouding)
    Z= centrale inspuiting (brandstofsysteem)

    deze wel:
    X16SZ
    X16SZR
    X16XE

    de R bij de SZR staat voor de uitvoering

    R= verhoogd vermogen

    de SZR is indentiek aan de SZ alleen de computer en kleppendeksel zijn anders

    #17363184

    zie het andere topic heb ik een link staan.
    staat de betekenis van alle letters in de motorcode…

    #17363185

    Bijv voor de c20xe:

    C – Exhaust Emissions Level: ECE R 83 A (like R 15.04)
    20 – 2.0 L
    X – Compression Ratio – 10.0-11.5:1
    E – Mixture System – Injection

    #17363186

    en ik heb een C16SE en er is ook nog een C14SE geloof ik.

    zijn ook iets pittigere motoren
    ik heb dus 100 pk ipv de 75 pk standaard uit de 1.6 8v serie.
    schijnt alleen verschil in injectie te zijn.

    #17363187

    Origineel gepost door Ruud1984
    en ik heb een C16SE en er is ook nog een C14SE geloof ik.

    zijn ook iets pittigere motoren
    ik heb dus 100 pk ipv de 75 pk standaard uit de 1.6 8v serie.
    schijnt alleen verschil in injectie te zijn.

    De C16SE heeft ook een hogere compressie dan de C16NZ. Eigenlijk is de C16SE kop compleet anders dan de C16NZ kop, ook andere nokkenassen, andere inlaatkanalen etc.

    Maar dan nog, de C14SE (82PK) van een vriend van me komt toch een stuk minder pittig over dan mijn C16NZ (75PK).

    #17363188

    c16se is er 1 met multi point injectie. de gewone 75pk versie is een singel point injectie.

    #17363189

    Letterlijk in duits:

    C = Cataliziert
    16= cilinder inhoud x100
    N = Compressie verhouding
    Z = Zentral Einspritz zysteme

    S = Compressie verhouding
    E = Elektronische einspritz zysteme

    sorry moest even :P

    Willem

    #17363190

    Is nog een heel groot verschil die iedereen vergeet

    Ecotec vallen spontaan gaten in en gaan altijd stuk
    De oudere motoren kunnen zelfs 500 km zonder olie dan zijn ze nog heel

    #17363191

    Origineel gepost door madmax1969
    Is nog een heel groot verschil die iedereen vergeet

    Ecotec vallen spontaan gaten in en gaan altijd stuk
    De oudere motoren kunnen zelfs 500 km zonder olie dan zijn ze nog heel

    Ow dat is ook de rede dat er zoveel opel’s met Ecotec (1.6-16V 1.8-16V 2.0-16V 2.2-16V en de V6en) motoren te koop staan met Gigantische Kmstanden ???

    Tja in die oude opeltjes vallen vanzelf de gaten in, dat wel, maar dat waren geen Ecotecs.

    Sorry voor de jongens die zo lekker bezig zijn met de oudere opels!!! Vind het super, zou het liefst ook een Ascona-B of Kadettje-D rijden.

    Ik Heb het ook niet zo op de Moderne technieken, tis wat storings gevoeliger. maar dat betekend nog niet dat IEDERE ecotec motor aan puin draait bij 150.000km.

    Grootste deel daarvan ligt nog steeds aan de Bestuurder / eigenaar, als die geen onderhoud pleegt dan zal het gauw over zijn.


    De oudere motoren kunnen zelfs 500 km zonder olie dan zijn ze nog heel

    Geheel zonder olie zal het niet geweest zijn, waarschijnlijk niks meer aan de peilstok, dat betekend dat er in de oude 1.2 nog 1,75liter aanwezig is (max is 2,75l tussen min en max is 0,75l, peilstok loopt nog iets door onder de min).

    Btw, Ze hebben niet het carter gemaakt om met opzet 500km met te weinig olie te gaan rijden, rijden met te weinig olie is gewoon DOM!! zeker niet stoer.

    Willem

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.